Een KTM-motorblok, gemaakt voor vele duizenden kilometers!


De gebruikte materialen in een KTM-motorblok zijn ontwikkeld om erg slijtvast te zijn en dus een lange levensduur te hebben! Verharde legeringen, staalsoorten van goede kwaliteit, Nikasil bekleding van de cilinderwanden, en verhoogde slijtvastheid op plekken die het zwaar te verduren krijgen, het zijn deze methoden die een blok af fabriek reeds voorbereiden op een lange levensduur!

KTM 1190 ADVENTURE R – 2013 > 220.000 km

Deze KTM-rijder overschreed de 220.000 km recentelijk! Hij hanteert het principe van het blok steeds rustig warm te rijden. Eenmaal de bedrijfstemperatuur bereikt is, schakelt de rijder over op een uitermate sportieve rijstijl. Deze kilometerstand werd bereikt zonder herstellingen aan het motorblok. De koppeling zelf hield het 200.000 km uit. Hier waren wel wat geluiden van slijtage waarneembaar, maar ze bleef tot dan goed functioneren.

De klant hanteerde steeds de voorgeschreven onderhoudsintervallen van KTM (15.000 km of 1 maal per jaar). In zijn geval was dit om de 15.000 km waarbij hij de Motocare-werkplaats steeds carte blanche gaf om alles uit te voeren volgens de regels van de kunst.

KTM 690 ENDURO R – 2012 > 120.000 KM 

Deze KTM-rijder haalde recentelijk de 120.000 km. Hij kocht in 2021 reeds een nieuwe 690 Enduro R om zijn oude metgezel wat te sparen! Desondanks zal je hem tijdens Ardennentochten nog met zijn oude, getrouwe zien. Deze motorfiets behaalde zijn kilometers via dagelijks woon-werkverkeer, korte tripjes en een wereldreis vanuit Brussel tot Ulan Bataar, Vladivostok, Vancouver, New York en Brussel. Als alleskunner ging hij tot het uiterste. Van enduro-opleidingen in Hohenmolsen tot circuit racen in Mettet. Hij is en blijft een geweldige “compagnon de route”, aldus de eigenaar.

Onnodig te melden dat wanneer je zulke reizen maakt, het sparen van man en machine op de eerste plaats komt, m.a.w. rustig warm rijden en nadien mag hij de sporen krijgen. De motorblok is op deze kilometerstand nog niet gereviseerd, zeg eerlijk… toch ongelofelijk voor een ééncilinder. Zulke kwaliteit!

Hij hanteert ook het principe van het precies opvolgen van de onderhoudsrichtlijnen van KTM namelijk elke 10.000 km of 1 maal per jaar. We hadden de eer om al het onderhoud en evolutie van de motor te mogen opvolgen in onze Motocare-werkplaats.

Een langeduurtest-analyse werd door de mensen van Moto73 uitgevoerd op 100.000 km en op dat moment was de opgelopen slijtage te verwaarlozen! Top!

Enkele tips:

·         Onderhoud;
De levensduur wordt erg bepaald … door goed onderhoud ! Een goed onderhouden blok draait hoge kilometerstanden. Goed onderhoud is niet snel wat olie erin… neen… secuur uitwassen van oliezeven, de juiste kwaliteitsolie erin, de juiste klepspeling instellen, controle van alle sturingen zodat mengsel niet te arm, noch te rijk wordt, juiste en goede afdichting van luchtfilter, en zoveel meer! Een goed onderhoud is een investering in je motorfiets!

·         Rijstijl;

  • Men dient de motor al rijdend rustig op bedrijfstemperatuur te laten komen.
  • Eenmaal op temperatuur reduceert de slijtage zich quasi tot 0 en mag sportiviteit in de rijstijl toenemen.
  •  Tijdens winterstalling à laatste rit maken van ongeveer 30 à 40 km, motor stilleggen en niet meer starten tijdens de wintermaanden. Sommigen laten motor elke maand enkele minuten draaien à veel condens in motor en uitlaat = slecht!) 
  • Weet dat bij competitiegebruik of circuitsessies, evenals bij uitzonderlijke omstandigheden (vb. dagelijks erg korte ritten) onderhoudsintervallen ingekort moeten worden.