Nieuws

Motorrijden in de regen

by motocare on dinsdag 17 juli 2012 10:58





“Het regent” is nu al weken het synoniem van “het is zomer” en dat is voor de gemiddelde motard reden genoeg om het stalen ros op stal te laten. Motorrijden in de regen is vervelend, je ziet niks, de weg is spiegelglad, het is gekkenwerk, kortom het is  levensgevaarlijk en op een enkele “die-hard” na laat de verstandige motorrijder zijn tweewieler staan en neemt het “veilige” vierwielige alternatief : de auto.

Of zijn die “die-hards” misschien nog zo gek niet als de goegemeente denkt...?

 

Je bent doorweekt na iedere regenbui  : FOUT. De tijd dat een vettige BELSTAFF vest  het enige kledingstuk was dat soelaas boodt in geval van een plensbui, is reeds lang achterhaald. De moderne motorkledij biedt tal van oplossingen voor ieder weertype door gebruik te maken van membranen allerhande. Een wijs man zei ooit : “Er bestaat geen slecht weer, er bestaat enkel slechte kledij!” Investeer dus in degelijke motorkleding en je rit tijden de Belgische zomer wordt een stuk aangenamer.

 

De wegen worden glad bij regen : FOUT. Bepaalde soorten wegdek worden gladder bij regenweer, zoals reparatieplekken en wegmarkeringen. De rest van de weg vormt geen probleem. U moet weten dat een motorband bij regen 70% van zijn grip behoudt die de band op een droog wegdek zou hebben. Wanneer we eerlijk zijn dan moeten we toegeven dat de meeste motorrijders onder ons in de verste verte geen maximaal gebruik maken van de “beschikbare grip” en dus aan die 70% nog steeds meer dan genoeg hebben.

Kom je dan toch eens op zo een gladde plek terecht, en je schuift enkele centimeters links of rechts, dan is het vooral belangrijk niet fout te reageren (voorrem dichtnijpen of op de achterrem gaan staan) en dan zal je zien dat de motor zich als vanzelf herstelt vanop het ogenblik dat hij terug de normale grip vindt.

 

Je ziet niet waar je rijdt : FOUT. Het verminderde zicht kan je beperken door een aantal regels in acht te nemen. Rijd je met de helm op een kier dan “kruipt” er al snel water naar binnen wat je zicht beperkt. Zorg steeds voor een helder, krasvrij vizier en behandel de buitenzijde met bijvoorbeeld “RAIN X” . Dit zorgt voor een glad oppervlak waar de regndruppels veel minder grip op hebben. Een “PIN-LOCK” op je vizier zorgt ervoor dat je een soort “dubbel-glas” effect krijgt, zodat het vizier niet meer aandampt. Nog een goede tip je kan best een goede regenhandschoen aanschaffen die meestal voorzien is van een rubberen strip waarmee je de regendruppels van je vizier kan wegvegen.

 

Bij hevige wind wordt de motor onbestuurbaar : FOUT. Vele motorrijders gaan zich extra gespannen op de motor zetten bij felle zijwind. En laat het nu net die gespannen houding zijn die er voor zorgt dat de motor begint te zwalpen. Iedere windstoot wordt op die manier immers rechtstreeks omgezet in een (foute) stuurbeweging. Ontspannen op de motor zitten is dus de boodschap. Kijk even naar de volgende Grand-Prix en je zal zien dat de piloten af en toe hun been naast de motor laten “wapperen”. Waarom doen zij dat?

Als je de knie die aan de kant zit waar de wind vandaan komt naar buiten steekt en je been slap houdt waardoor het heen en weer wappert, zal je motor kaarsrechtuit rijden. Het effect is echt verbluffend zeker als je voordien de gewoonte had met alle macht proberen tegen te sturen!  Uiteindelijk is dit als volgt te verklaren : je been gaat als een zeil werken en aan die kant gaat de motor vertragen. Komt de wind van links, gaat de motor dus aan de linkerkant vertragen waardoor hij naar links zal willen rijden. De wind duwt ondertussen je motor naar rechts, en dat compenseert elkaar dus perfect!

 

De standaardreactie  voor rijden in de regen is de standaardoplossing voor bijna alle problemen bij het motorrijden : PAS JE SNELHEID AAN. Hierdoor geef je jezelf meer tijd om adequaat te reageren wanneer het dreigt fout te lopen. Door met nat weer te rijden, vergroot je je vaardigheden bij droog weer. Door veel  regenrijden wordt je dus met zekerheid een betere motorrijder!




Author
motocare

Motocare nieuws